Joku päivä havahdut siihen, että olet menossa jonnekin, mutta et tiedä minne ja miksi. Työpaikalla romahdat palaverissa jonkin pienen vastoinkäymisen vuoksi. Kotona raivoat lapsille, itket ja pyytelet anteeksi. Joku aamu et enää pysty nousemaan sängystä. Mikään ei enää tunnu miltään, paitsi että kaikki ahdistaa ja maha on kipeä. Toivot vain saavasi olla rauhassa koko ympäröivältä maailmalta.... Näin kuvaa uupumuksen etenemistä ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti Liselotte Labbas.

 

 

Taidefilosofi, taideterapeutti ja työnohjaaja Johanna Wahlbeck jäljittää blogissaan taidettamisen alkutarvetta. "Taiteella voi kuvata jotain sellaista, mitä ei muilla keinoin voi tavoittaa", hän sanoo ja kertoo "oudosta kaipuusta", johon looginen tai verbaalinen ei ainakaan yksin voi vastata. Wahlbeck antaa blogissaan myös käytännön vinkkejä taidettamistarpeiden toteuttamiseksi. 

 

20190329_143020

Arto Väisänen 2014-2019: ”Kasvunpaikka” (hiili, gesso ja punaliitu kankaalle)

 

Erityisopettaja, terapeutti Katri Paavolainen kertoo blogissaan, miten nuoren koulusta poisjääminen alkaa usein pikkuhiljaa, ketjureaktion lailla: kouluun meneminen jännittää, poissaolot alkavat, kaveripiiri harvenee, eristäytyminen lisääntyy ja kynnys kouluun palaamiseen kasvaa. Syyt kotiin jäämisen taustalla ovat moninaisia.  Ne liittyvät surullisen usein kiusatuksi tulemisen kokemuksiin, joko menneisiin tai tuoreisiin.

Ei minulla, niin kuin ei kellään muullakaan, ole yksiselitteistä ratkaisua siihen, miten nuorta tuetaan parhaiten, Katri pohtii. Syyt ja sen myötä ratkaisut ovat yksilöllisiä. Blogissa esitetyt ajatukset pohjautuvat siihen tietoon ja kokemuksiin, joita Katri on kartuttanut työskenneltyään parikymmentä vuotta yläkoulussa erityisluokanopettajana ja nykyisin ratkaisukeskeisenä terapeuttina Kuplia-nimisessä yrityksessä.

 

Erityisopettaja, terapeutti Katri Paavolainen kommentoi blogissaan myös Aidantin asiakashaastattelua (https://aidant.fi/ajankohtaista/asiakashaastattelut/143-mista-apua-kun-nuori-pelkaa-memma-kouluun), jossa 15-vuotias Kaisa ja hänen äitinsä Susanna kertovat oman tarinansa siitä, miten koulupelkoisuus voi kehittyä.

 

 

Kun ihminen hakee lohtua mistä tahansa kokemuksesta siinä määrin, että hän jättää elämästään pois kaikki muut tärkeät asiat ja ihmiset, hän on joutunut addiktion valtaan, sanoo blogin asiantuntija päihdeterapeutti Päivi Saarhelo. Alkoholismi on suomalaisten kansansairaus, jolla on geneettinen alttius periytyä. Yhä useampi päihderiippuvainen käyttää monia aineita ja lääkkeitä. Ajatuksena on: miksi kärsiä, kun apu on saatavilla. 

  

 

 

Ahdingossa oleva ihminen voi saada  erilaisia diagnooseja riippuen esimerkiksi aikakaudesta, kulttuurista, lääkäristä tai potilaan odotuksista.